
CNOVEMBRE 2010
43

La transformació del sistema televisiu  
a la Rússia postsoviètica. Vint anys de lluita  

per l’hegemonia mediàtica

The transformation of the television system  
in post-Soviet Russia. Twenty years of struggle  

for hegemony in media

Frederic Guerrero-Solé
Professor i investigador del Departament de Comunicació  

de la Universitat Pompeu Fabra.

Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi [Societat Catalana de Comunicació]
Vol. 27 (novembre 2010), p. 43-61 

DOI: 10.2436/20.3008.01.71 
Data recepció: 23/06/2010 

Data acceptació: 13/07/2010

Revista de Recerca.indd   43 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
44

RESUM:
La dissolució de l’URSS el desembre de 1991 va provocar la desaparició del monopoli 

informatiu i mediàtic soviètic. La política de privatitzacions dels actius estatals, 

acompanyada d’una competició salvatge per apropiar-se’n (Castells, 2001), va tenir com a 

conseqüència una transformació absoluta de tots els sectors econòmics i, en particular, 

del sector dels mitjans de comunicació. L’entrada de companyies privades i la 

transformació del model de negoci van desembocar en una lluita entre la nova oligarquia 

per aconseguir l’hegemonia mediàtica. Aquest article té com a objectiu l’anàlisi dels 

principals canvis que van tenir lloc al sector dels mitjans durant els vint anys de 

democràcia russa i, en particular, de l’evolució del sector de la televisió des de la primera 

fase de liberalització, que comença l’any 1991, dominada pels oligarques afins a Ieltsin, 

fins a l’actual model de control hegemònic per part d’empreses i oligarques afins als 

governs de Putin i Medvédev.

PARAULES CLAU: 
televisió russa, ORT, NTV, oligarquia, hegemonia, Gazprom.

La transformació del sistema televisiu a la Rússia postsoviètica.  
Vint anys de lluita per l’hegemonia mediàtica

The transformation of the television system in post-Soviet Russia.  
Twenty years of struggle for hegemony in media

ABSTRACT:
The dissolution of the Soviet Union in December 1991 caused the disappearance of the 

Soviet media and informative monopoly. The policy of privatization of state assets, 

accompanied by a wild competition for their appropriation (Castells, 2001), resulted in a 

complete transformation of all economic sectors, particularly the media sector. The 

entry of private companies and the transformation of the business model led to a 

struggle between the new oligarchs to achieve hegemony in media. This article aims to 

analyze the main changes that took place in the media sector during the twenty years of 

Russian democracy and in particular the evolution of the television industry from the 

first phase of liberalization that began in 1991 (dominated by the oligarchs close to 

Yeltsin) to the current model of hegemonic control by companies and oligarchs close to 

Putin’s and Medvedev’s governments.

KEY WORDS: 
Russian television, ORT, NTV, oligarchy, hegemony, Gazprom.

The transformation of the television system in post-Soviet Russia. 
Twenty years of struggle for hegemony in media

La transformació del sistema televisiu a la Rússia postsoviètica.  
Vint anys de lluita per l’hegemonia mediàtica

Revista de Recerca.indd   44 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
45

Introducció

La perestroika de Gorbatxov i la posterior desaparició de l’URSS van obrir una etapa 
de transformació en les maneres d’estructurar la televisió en el desaparegut espai 
soviètic de comunicació. El model de mitjans monopolista, centralitzat, controlat 
per l’aparell del Partit Comunista de la Unió Soviètica (PCUS), va ser substituït per 
un de liberal que obria les portes a la propietat privada i a la pluralitat informativa. 
En el present article, s’analitza quina ha estat durant els darrers vint anys l’evolució 
del sector de la televisió a Rússia, i es presta una atenció especial a aquells aspectes 
que fan referència a la propietat dels mitjans i a les lluites per l’hegemonia política, 
econòmica i ideològica a Rússia que han influït decisivament en l’estructuració del 
sector de la televisió.

Per tal de realitzar aquesta anàlisi, s’utilitzen principalment, tant a nivell teòric 
com metodològic, les aportacions en el camp de l’estudi del mitjà televisiu a Rússia 
d’autors russos —principalment d’Íltxenko, Muràtov, Tsvik i Katxkàeva. Dels treballs 
d’aquests autors, es recullen en el present article aquells que fan referència als 
canvis produïts en la propietat dels mitjans, les vinculacions entre els mitjans i els 
poders polític i econòmic russos, les diferents estratègies utilitzades des del poder 
per aconseguir el control dels mitjans no afins a la política governamental, la influ-
ència de les eleccions parlamentàries i presidencials en la configuració dels princi-
pals actors del sector, i a alguns dels principals aspectes de la realitat russa post
soviètica que van adquirir protagonisme a través dels mitjans —com el cas de les 
guerres a Txetxènia— i que van tenir també una incidència en la configuració del 
sector. En relació amb aquests punts, també s’analitzen les principals resolucions 
presidencials que han tingut un efecte determinant en l’ordenament del sector de 
la televisió sorgit a la Rússia posterior a l’URSS. En aquest sentit, doncs, l’article se 
situaria dins la perspectiva teòrica de l’economia política. Tanmateix, i pel que fa a 
les aportacions teòriques russes citades en l’article, cal esmentar que les escoles 
teòriques russes només darrerament s’han anat adaptant de manera gradual als 
corrents teòrics occidentals; en conseqüència, es fa difícil determinar les perspecti-
ves dels autors i en les seves obres es combinen diferents aspectes d’anàlisi dels 
mitjans i de la televisió.

L’objectiu de l’article és determinar com els actors polítics i econòmics afins als 
diferents poders democràtics de la Rússia postsoviètica han definit l’ordenació del 
sector de la televisió per tal d’aconseguir l’hegemonia, tant en el sentit econòmic, 
de propietat dels mitjans, com en el sentit d’imposició de les seves línies ideològi-
ques. Es diferencien dues fases en l’evolució de la televisió en l’etapa postsoviètica, 
recollides també per autors com Íltxenko i Katxkàeva: la primera de les etapes va 
des de la desaparició de l’URSS fins a les eleccions presidencials de 2000, quan 
Putin guanya les eleccions; la segona etapa va del 2000 a l’actualitat. Aquesta divi-
sió queda justificada pel fet que el canvi presidencial té com a conseqüència la des
aparició de l’escena dels principals propietaris opositors a Putin, i l’adquisició de les 
principals televisions per oligarques o empreses directament vinculats al president.

Revista de Recerca.indd   45 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
46

Una de les principals tesis d’aquest article és que en l’evolució dels mitjans a la 
Rússia postsoviètica l’estratègia del poder polític ha estat aconseguir —o, de fet, 
recuperar— l’hegemonia mediàtica que havia tingut el règim soviètic abans  
de 1991. Per tant, des d’una perspectiva gramsciana, el període 1991-2010 s’ha 
caracteritzat per una lluita per l’hegemonia en una societat en plena transició. El 
concepte d’hegemonia de Gramsci (Fernández Buey, 2001) fa referència a la do- 
minació d’una classe o bloc social per sobre dels altres, així com al consens o con-
sentiment de la majoria. En el cas rus, són els poders econòmics —l’oligarquia—  
i polítics —els hereus del sistema soviètic— sorgits de la desfeta soviètica, els qui 
lluiten per obtenir les posicions que els permetin exercir la dominació. Els mitjans 
de comunicació, en aquest sentit, són una part fonamental de l’anomenat aparell 
d’hegemonia (Buci-Glucksmann, 1976). Tot i que la teoria de l’hegemonia tal com 
era concebuda per Gramsci s’aplicava a les societats burgeses occidentals, en 
aquest article es recull i se segueix la justificació de Hobsbawm —recollida també 
per Lester (1995)— referent a l’aplicabilitat de la perspectiva teòrica gramsciana en 
societats en transició, en què té lloc un procés de construcció d’una nova econo-
mia, política, ideologia i cultura (Gruppi, 1978). Precisament Lester (1995) aplica el 
mateix marc teòric en l’evolució del sistema de partits polítics i les lluites pel poder 
a la Rússia postsoviètica.

Afegit a la teoria de l’hegemonia, una altra de les hipòtesis proposades és que 
els usos polítics dels mitjans de comunicació a la Rússia postsoviètica no han diferit 
gaire dels usos postulats pel líder de la Revolució Russa, Vladímir Ílitx, Lenin. En 
aquest sentit, cal destacar el romanent en la majoria de polítics i empresaris russos 
de la perspectiva autoritària leninista. Aquests fan una versió adaptada a la nova 
realitat russa dels principis leninistes sobre la premsa, recollits a l’obra de Saifulin 
(1972). Entre aquests principis, hi ha el fet que els mitjans han d’estar al servei del 
govern, no han de posar en dubte la seva doctrina i, tot i la liberalització del mer-
cat, han d’estar al servei de la ideologia dominant.

Finalment, cal afegir que l’article es fixa, principalment, en les tres grans televi-
sions russes —Pervi Kanal, NTV i Rossia— i, en particular, en les lluites que han 
tingut lloc per aconseguir el control de les dues primeres, de propietat semiestatal 
i privada, respectivament.

La reestructuració de la televisió russa. L’aparició 	
de la televisió privada a Rússia

La desintegració del monopoli dels mitjans de comunicació soviètic, Gosteleràdio, 
va desencadenar una dura batalla per repartir-se’n el patrimoni, dins del procés 
accelerat, tal com apunta Castells (2001), de liberalització i privatitzacions dut a 
terme pels polítics reformistes russos, interessats en un ràpid desenvolupament del 
capitalisme a Rússia. La televisió central es va convertir en Ostànkino, que emetia 

Revista de Recerca.indd   46 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
47

pel primer canal. Pel segon canal, emetia la que havia estat la televisió del govern 
de Ieltsin, RTR. Ambdues, a més, es van repartir el quart canal i el tercer va quedar 
en mans de MTK (Moscou Televisió) i de la primera televisió comercial russa, 2×2. 
A més, la liquidació de Gosteleràdio va provocar el naixement de tot d’estudis re-
gionals amb estatut de companyies estatals autònomes. El debilitament de l’Estat 
va tenir com a conseqüència l’aparició de companyies de televisió semilegals, i el 
sector es va sumir en un caos que només va quedar resolt, en part, amb la intro-
ducció, l’any 1992, de les llicències per als canals, fet que va permetre un millor 
ordenament de l’espai televisiu.

El panorama televisiu es va transformar del tot. Van nàixer entitats fins ales- 
hores inexistents, com les productores de programes, que oferien els seus productes 
a les televisions, fins i tot a les estatals. Paral·lelament a l’establiment de compa- 
nyies no estatals, es va incrementar enormement el nombre d’agències de pu
blicitat per a televisió. En aquest context de liberalització del model televisiu rus, les 
empreses estrangeres van començar a interessar-se pel mercat televisiu i es van 
fundar les primeres companyies mixtes que es dedicaven a la producció i venda de 
programes. Va esdevenir-se, doncs, un canvi fonamental en el model televisiu rus, 
pel fet que, en principi, ja no era ni el partit ni la seva ideologia els que regien les 
formes i els continguts de les programacions, sinó el seu rendiment econòmic. La 
dictadura de la ideologia va ser substituïda per la del capital i, en conseqüència, el 
rendiment econòmic també va anar per davant de l’ideològic. Segons Gifreu (1996), 
la pugna per la publicitat i les audiències se situà al centre d’interès.

La televisió plural

Un dels fets més destacables en aquest període de liberalització del sector televisiu 
va ser el naixement, el 10 d’octubre de 1993, de la companyia NTV, amb el suport 
econòmic de Most-Bank i el banc Stolitxni. El seu noticiari Segódnia («Avui»), emès 
pel canal petersburguès de la televisió estatal, va significar un impuls definitiu a la 
pluralitat informativa. NTV de seguida va cridar l’atenció de l’audiència pel seu estil 
innovador i es va convertir en un fenomen social. En un principi, va compartir el 
quart canal: NTV feia la programació de nit, a partir de les sis del vespre. A més, 
NTV va esdevenir una peça essencial en la formació de l’opinió pública al país i un 
actor fonamental en els processos electorals a partir del seu naixement. Va ser pre-
cisament a través de NTV que l’audiència russa —o, més exactament, els habitants 
de Moscou i d’algunes altres grans ciutats del país— va poder seguir la guerra 
txetxena en directe, la primera guerra televisada a Rússia, des d’un punt de vista 
independent, encara que aquesta independència fos, segons Mickiewicz (1999), 
limitada. Amb NTV, doncs, es va institucionalitzar la televisió plural i es va trencar, 
definitivament, amb el domini monopolista i obsolet de la informació que fins ales-
hores havien tingut les autoritats soviètiques i russes.

Revista de Recerca.indd   47 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
48

La televisió pública russa

Un altre dels canvis fonamentals en aquest període posterior a la dissolució de 
l’Estat soviètic va ser la semiprivatització del primer canal rus. El 29 de novembre  
de 1994, el president de la Federació Russa va signar el Decret núm. 2133, sobre la 
millora en l’explotació del primer canal de televisió (Moscou) i la seva xarxa de di-
fusió, que establia la creació de la societat accionària Obxtxéstvennoe Rossiiskoe 
Televídenie (ORT, la televisió pública russa). I, tot i que el 51 % de les accions eren 
de propietat federal, el decret va significar la fi a més de mig segle de monopoli 
estatal sobre el principal canal de televisió del país.

El president de la Federació Russa va acceptar la proposta de la Companyia Es-
tatal de Ràdio i Televisió de Rússia, Ostànkino, de ser cofundadora d’ORT,1 amb 
l’objectiu de desenvolupar una televisió independent i garantir la llibertat d’expres-
sió i d’informació, i es va establir que la nova companyia utilitzés el primer canal de 
la televisió federal, així com els sistemes de satèl·lit russos. Va ser l’aposta de Ieltsin 
per una televisió pública a l’estil occidental. Però, segons Tsvik (2008: 90), la des
aparició d’Ostànkino i la creació d’ORT no van suposar l’aparició d’una veritable 
televisió pública, ja que ORT no havia d’observar cap legislació sobre les obligacions 
del servei públic pel simple fet que a Rússia no existia cap llei en aquest sentit. En 
paraules de Zassoursky (2004), el qualificatiu pública era, en aquest cas, una parau-
la buida, ja que ORT no tenia res a veure amb la televisió pública tal com es concep 
a Europa.

La televisió en mans de l’oligarquia

Hi ha dos aspectes d’ORT que cal destacar i que marquen, en gran mesura, l’evo-
lució del mercat televisiu rus durant la primera meitat de la dècada dels noranta. El 
primer fa referència a l’assassinat del director general del primer comitè de direcció 
d’ORT, Vladislav Lístiev, succeït el dia 1 de març de 1995, només trenta-quatre dies 
després d’accedir al seu càrrec i d’haver anunciat les seves intencions de revisar els 
contractes publicitaris de la companyia. Aquest fet va posar de manifest les lluites 
acarnissades pel mercat publicitari de la televisió a la Rússia de la dècada dels no-
ranta. El segon, una qüestió fonamental i, en certa mesura, enigmàtica: la propie-
tat d’ORT. Des de la seva fundació, fins a principis del segle xxi, el propietari de 
facto va ser el magnat Borís Berezovski, que controlava el 51 % de les accions de la 
companyia a través de diverses empreses. Tal com destaca Zassoursky (2004), el 
magnat era el veritable propietari i director de la política d’ORT. Posteriorment, 
aquest títol va passar a mans d’un altre magnat, Roman A. Abramóvitx, proper a 
Vladímir Putin, encara que Mikhaïl Lesin —ministre de Premsa i Mitjans de Comu-
nicació de Massa de 1999 a 2004— sempre ha negat la relació de l’oligarca amb 
les companyies propietàries d’ORT (Zassoursky, 2004). En definitiva, tot i les seves 

Revista de Recerca.indd   48 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
49

aspiracions de televisió pública, ORT, després rebatejada com a Pervi Kanal, no ha 
deixat mai d’obeir als interessos del règim i dels empresaris que li han estat fidels.

Si al fet que ORT sempre hagi estat en mans d’oligarques hi afegim el fet que 
NTV també estava en mans d’un magnat, Vladímir Gusinski, podem concloure 
que la independència de la televisió russa de la ideologia soviètica va conduir a la 
dependència dels sectors empresarials enriquits durant l’etapa de privatització de 
l’era Ieltsin, que van emprendre una estratègia de concentració de mitjans amb 
capital polititzat per influir en l’opinió pública. En aquest sentit, i a pesar de les 
opinions d’altres autors com Castells, Zassoursky (2004) afirma que, com a nor-
ma, en els primers estadis de desenvolupament del mercat, l’èxit comercial es 
tenia per secundari comparat amb l’impacte dels mitjans en determinats mercats 
d’influència.

Una independència fugaç

La mostra definitiva de la feblesa de la independència dels mitjans de comunicació 
a la nova Rússia es va posar de manifest durant la campanya electoral de 1996. 
Quan tots els pronòstics donaven com a guanyador el partit comunista i la popula-
ritat de Borís Ieltsin s’acostava al 5 % a només quatre mesos de les eleccions, tots 
els programes informatius que havien obtingut la confiança dels teleespectadors 
van endegar una política conjunta de suport al president. Evidentment, això no va 
suposar cap inconvenient per als dos canals afins al Govern rus, ORT i RTR. Tan- 
mateix, NTV, l’anomenada televisió independent i objectiva, tampoc va ser-ne una 
excepció. Els mitjans d’informació tornaven a la seva tasca propagandística només 
cinc anys després de la desaparició del règim soviètic, en aquest cas per impedir el 
retorn del Partit Comunista a la direcció de Rússia.

Els dos gegants dels mitjans de comunicació, Vladímir Gusinski (NTV) i Borís 
Berezovski (ORT), van transformar voluntàriament, tal com afirma Mickiewicz 
(1999), les seves plataformes en mecanismes de suport al règim i ells mateixos es 
van promocionar a llocs importants de les institucions estatals. Un exemple de la 
connivència entre els mitjans i el Govern va ser el d’Ígor Malàixenko, el director de 
NTV, que va acceptar el càrrec de conseller de mitjans de comunicació de l’equip 
electoral de Ieltsin sense deixar el seu lloc a la cadena (Muràtov, 2000). Precisament 
NTV havia aconseguit una enorme credibilitat entre els espectadors russos, sobre-
tot per la seva cobertura de la primera guerra de Txetxènia. Els responsables de les 
televisions no van ocultar, doncs, les seves preferències per Ieltsin i van posar a la 
seva disposició les tècniques de persuasió política més modernes per tal que el 
president guanyés les eleccions.

En definitiva, es va posar de manifest que, tot i la caiguda del règim comunista, 
la reestructuració de la televisió estatal, la conversió del primer canal en una socie-
tat anònima amb vocació de servei públic, la irrupció de les televisions privades 

Revista de Recerca.indd   49 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
50

amb vocació d’objectivitat, la pèrdua del control per part de l’Estat dels mitjans de 
comunicació, la independència del sector dels pressupostos estatals, i molts altres 
factors que havien transformat el panorama comunicatiu des de principis de la 
dècada dels noranta, a pesar de tot això, tots els mitjans es van posar d’acord per 
construir una única veritat. Aquest fet va posar en dubte l’objectivitat dels mitjans 
i va fer palesa la inexistència, aleshores, de sectors polítics oposats que asseguressin 
un equilibri entre les diferents forces polítiques.

Després de la reelecció de Borís Ieltsin, els qui li havien donat suport van rebre 
les corresponents compensacions, com ho demostra el decret del 10 d’octubre  
de 1996 en què, per una quantitat ridícula, NTV va rebre la llicència d’utilització del 
quart canal, que abasta tot Rússia durant les vint-i-quatre hores del dia. Berezovski 
i Lesin, evidentment, també van rebre les gratificacions estatals en forma de càrrecs 
polítics (Zassoursky, 2004). Aquest fet, doncs, evidencia el consens —o la fabricació 
del consens— entre els sectors polític, econòmic i mediàtic per garantir l’hegemo-
nia dels grups afins a Ieltsin.

Apogeu i decadència de la televisió dels oligarques

El període 1996-2000, anomenat del capitalisme oligarca, que va des de la reelec-
ció del president Borís Ieltsin fins al nomenament i posterior elecció del seu succes-
sor, Vladímir Putin, és l’època de les guerres informatives entre les diferents plata-
formes televisives, de la politització de la televisió i de la inversió econòmica i 
política en el sector dels mitjans de comunicació per aconseguir influència en el 
poder. Aquest període va acabar amb una tendència que es consolidarà posterior-
ment amb l’arribada de Putin a la presidència: l’enfortiment de la posició de l’Estat 
en el sector dels mitjans de comunicació, que va conduir a la desaparició del model 
de televisió independent de NTV, i al retorn de les empreses estatals a posicions 
pseudomonopolistes.

Durant la segona meitat de la dècada, tot i la crisi econòmica, prolifera la cre-
ació de nous canals de televisió privats, la majoria en mans d’oligarques que els 
utilitzen per als seus objectius polítics. STS, una companyia fundada el 1989 per 
l’empresari americà Peter Gerwe, va començar a emetre el 1994 i el 1996 ho va 
fer el seu canal nacional STS, a través de satèl·lit, des de Moscou. REN TV va co-
mençar les emissions l’1 de gener de 1997. Aquest mateix any es va crear TV-
Tsentr, un canal moscovita que tenia com a finalitat donar cobertura a les ambici-
ons polítiques de l’alcalde de Moscou, Iuri Lujkov. TV Stolitsa, televisió moscovita 
d’informació sobre la vida política i social de la capital del país, va començar les 
seves emissions l’abril de 1998. El principal accionista de la companyia és el Depar-
tament de Patrimoni de la ciutat de Moscou (controla el 65 % de les accions). 
L’any 1999 es va crear TV-6, canal controlat per l’oligarca Borís Berezovski. Tampoc 
cal oblidar el canal del Govern de Sant Petersburg, hereu de la Televisió de Lenin-

Revista de Recerca.indd   50 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
51

grad, Peterburg - Piati Kanal. Aquest canal va nàixer el 1938 (fins a principis de la 
dècada dels noranta s’anomenava Secció de Televisió del Comitè de Radioinfor-
mació de Leningrad, i va emetre a tota la Unió i a tot Rússia fins al 1998). A partir 
del novembre de 2007, el cinquè canal petersburguès va adquirir l’estatus de ca-
nal de tot Rússia, segons la modificació del Decret núm. 1019, de 6 d’octubre  
de 1995, sobre la millora de la televisió i la ràdio a la Federació Russa. Altres canals 
que van començar les seves emissions durant aquest període van ser els musicals 
MuzTV (1996) i MTV-Rossia (1998), el cultural de la VGTRK, Kultura (1997), o el 
canal d’entreteniment TNT (1998).

El reforçament del paper de l’Estat

La greu crisi econòmica que va patir Rússia durant l’any 1998 va posar fre tempo-
ralment a l’evolució del sector televisiu. En aquest context de crisi, de pèrdua del 
control de la informació, de proliferació de noves plataformes en mans de grups 
amb interessos econòmics i polítics, i de predomini dels continguts provinents dels 
EUA que transmetien valors fins aleshores aliens a la cultura russa, s’observen els 
primers moviments de l’Estat rus per reforçar la seva presència en el sector dels 
mitjans de comunicació que donaran pas a una nova etapa en el desenvolupament 
de la televisió a Rússia. El primer d’aquests moviments va ser el Decret presidencial 
núm. 511, de 8 de maig de 1998, sobre la millora de les tasques dels mitjans de 
comunicació estatals. Com a conseqüència d’aquest decret, el 1999, es va crear un 
hòlding estatal de mitjans de comunicació electrònics amb base a la VGTRK, que 
incloïa mitjans regionals i que havia de convertir-se en un instrument de reforça-
ment de l’Estat, al servei de l’Administració presidencial i amb l’indubtable objectiu 
de servir d’eina política en un moment en què havien de tenir lloc les eleccions 
parlamentàries i presidencials. Es van unir tots els actius mediàtics de la VGRTK  
—entre els quals Rossia (RTR); Kultura; les ràdios Maiak, Ràdio Rossii, Orfei, RIA 
Nóvosti; companyies regionals, i centres tècnics, als quals es van afegir posterior-
ment la ràdio Noltalgia i el canal Sport— i es va formar la major companyia de 
mitjans electrònics de comunicació de massa de Rússia.

A part de la creació del hòlding, després de la crisi es va prendre la decisió de 
suprimir, el juny de 1999, l’FSTR (Servei Federal de Televisió i Ràdio) (Íltxenko, 2008) 
i les seves funcions van ser novament traspassades al Ministeri de Premsa, Televisió, 
Ràdio i Mitjans de Comunicació, encapçalat pel magnat dels mitjans Mikhaïl Lesin, 
propietari de Video International, que no va renunciar a la possibilitat de dirigir-ne 
l’estructura comercial tot i ser un funcionari d’alt grau. Katxkàeva (Zassoursky, 2005) 
opina que la nova etapa que s’obre en el sector dels mitjans de comunicació a 
Rússia es caracteritza per la instrumentalització amb finalitats polítiques, la conni-
vència entre poder i mitjans i el començament d’un nou canvi de discurs en aquests 
mateixos mitjans que transporta de nou a l’etapa soviètica. Segons Katxkàeva,  

Revista de Recerca.indd   51 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
52

a principis de 1999 va començar a prendre forma una nova línia política de refor-
çament organitzatiu i financer del sistema de televisió estatal per reforçar la idea 
d’estat; s’apropaven les eleccions parlamentàries i presidencials, els oligarques 
estaven dividits, Berezovski va apostar per Putin, Gusinski en contra del successor. 
Es va desencadenar una nova guerra informativa i van retornar al camp infor- 
matiu els conceptes de propaganda estatal, idea nacional i els nostres i els no-
nostres.

En definitiva, l’etapa que havia començat el 1990 amb la pèrdua del monopoli 
informatiu de l’Estat començava a tancar-se definitivament. Havien passat nou anys 
de relativa llibertat, d’experimentació amb els mitjans, de lluites acarnissades per 
aconseguir influència política i econòmica. Però les elits dirigents, que ja havien 
mostrat el 1996 la seva escassa disposició a entregar el poder, es preparaven per a 
una nova batalla informativa, tot assegurant-se jugar en una posició avantatjada.

Les eleccions de 1999 i 2000. Una nova lluita 
per l’hegemonia política

La campanya mediàtica de 1996 a favor de Ieltsin havia posat de manifest l’enorme 
poder d’influència de la televisió en l’opinió pública russa. Per aquest motiu, els 
anys següents es van caracteritzar per una lluita per aconseguir posicions en aquest 
mercat. Katxkàeva (Zassoursky, 2005) destaca que els sectors bancari i empresarial, 
que s’havien unit el 1996 per donar suport a Borís Ieltsin i evitar el retorn dels co-
munistes, ara s’enfrontaven en una lluita frec a frec per quedar-se amb les restes 
que encara quedaven per privatitzar i, d’aquesta manera, aconseguir influència en 
el poder.

Però, a diferència del que havia succeït en les eleccions presidencials de 1996, 
els anys 1999 i 2000 els canals de televisió no van donar suport unànimement a un 
únic partit o candidat, sinó que, defensant cadascun d’ells els seus interessos eco-
nòmics i polítics, es van decantar per diferents opcions. Els dos fronts principals van 
ser encapçalats, per una banda, pels canals estatals progovernamentals (RTR, ORT 
i TV-6), que donaven suport al candidat Vladímir Putin; i, per l’altra, pels mitjans de 
Gusinski i els controlats per l’alcalde de Moscou, Iuri Lujkov, (NTV, TNT i TV-Tsentr), 
que apostaven pel candidat Evgueni Primàkov.

A pesar que les decisions de la Comissió Electoral van ser, en un principi, molt 
més raonables que les preses l’any 1996 (Muràtov, 2000), de seguida es va obrir un 
front entre els dos principals blocs polítics, Edinstvo (La Unitat), progovernamental, 
i Otétxestvo - Vsia Rossia (La Pàtria és tot Rússia), de l’alcalde de Moscou, Iuri  
Lujkov, i l’antic ministre d’Afers Exteriors, Evgueni Primàkov, i van convertir la tele-
visió en el camp de batalla polític, en què no es va respectar cap de les normes 
imposades per la Comissió Electoral i de nou es va fer palesa la necessitat d’un codi 
ètic per als professionals de la televisió. Per Muràtov (2000), el menyspreu a qual-

Revista de Recerca.indd   52 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
53

sevol tipus de reglamentació feia temps que s’havia convertit en una tradició a 
Rússia. Mesos abans de les eleccions es van fer intents d’establir unes normes entre 
els professionals de la televisió, pactes de no-agressió i d’objectivitat, de protecció 
de la vida privada dels polítics i d’igualtat en el tractament i en l’accés als mit- 
jans dels diferents candidats. Però la pràctica va demostrar que només havia estat 
paper mullat. I van ser precisament els canals de propietat estatal els que primer 
van transgredir aquestes normes.

L’estiu de 1999 ORT va endegar el seu atac contra NTV, tot demostrant que el 
canal era a punt de fer fallida. Evidentment, NTV va respondre a l’escomesa i va 
començar una cruenta batalla entre els dos canals, precedent de la batalla electoral 
que es lliuraria a posteriori. Els periodistes, al servei dels oligarques, se sentien alli-
berats de la responsabilitat d’explicar la veritat, utilitzaven qualsevol mitjà per acon-
seguir els seus objectius. Es van transgredir totes les normes ètiques i cada vespre 
el país era l’espectador de la confrontació entre els diferents bàndols d’oligarques 
(Muràtov, 2000). En un context dominat per les mentides, les acusacions, les cam-
panyes de descrèdit, la compra dels mitjans de comunicació amb finalitats políti-
ques i la pèrdua definitiva de l’objectivitat —no només d’aquells que mai no l’havi-
en considerada, sinó també dels que, com en el cas de NTV, n’havien fet la seva 
professió i el leitmotiv de la seva existència—, entra en el lèxic rus el mot kompro-
mat, que fa referència als materials comprometedors que publiquen i emeten els 
canals de televisió amb la intenció d’abatre els oponents polítics.

Un dels indicadors de l’efectivitat de les campanyes de descrèdit polític —al 
qual cal afegir, evidentment, el començament de la segona campanya russa a Txetxè
nia, aquest cop lliure d’oponents mediàtics— va ser el creixement espectacular de 
l’índex de popularitat de Vladímir Putin, com es pot veure en el quadre 1, publicat 
per l’Institut Levada de Moscou el 24 de febrer de 2000, resultat de l’enquesta en 
què es preguntava qui seria, en opinió de l’entrevistat, el proper president de Rússia 
(d’agost de 1999 a febrer de 2000).

	 Ag.	 Set.	 Oct.	 Nov.	 Des.	 21-24 gen.	 18-21 febr.

Vladímir Putin	   5	   7	 17	 33	 52	 69	 74

Guenadi Ziugànov	 11	   9	   7	   7	   5	   4	   3

Un altre (mínim 1 %)	 37	 28	 25	 12	 11	   3	   1

NS/NC	 47	 56	 51	 48	 32	 24	 23

Quadre 1. Qui serà el proper president de Rússia?

Font: Institut Levada.

Revista de Recerca.indd   53 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
54

El principi de la fi de la televisió dels oligarques

Les eleccions presidencials de l’any 2000 van suposar la fi de la televisió dels oligar-
ques afins a Ieltsin i la recuperació del control dels mitjans per part de l’Estat. Es va 
fer palesa la importància de les eleccions com a element regulador i reorganitzador 
del sector dels mitjans de comunicació a Rússia. Com ja havia succeït el 1996 amb 
NTV —que, amb el seu suport a Ieltsin, havia aconseguit emetre per un canal 
d’abast federal—, després de la victòria de Putin va arribar, de nou, el moment de 
passar comptes. I tots els qui havien pres posició a favor del candidat perdedor en 
van rebre les conseqüències. És el final de la televisió dels oligarques de l’època de 
Ieltsin i, de retruc, el final de les veus opositores en el sector de la televisió, fet que 
es manté invariable fins a, com a mínim, l’any 2010.

2000-2010: el període de recentralització

A finals de la dècada dels noranta havien tingut lloc canvis molt importants en el 
sector dels mitjans. La centralització de tots els actius estatals en el complex VGTRK 
va reforçar de nou la presència de l’Estat en el sector. La tendència va continuar i  
es va intensificar a partir de l’elecció de Vladímir Putin com a president de la Fede-
ració Russa. Si en les eleccions de 1996 els mitjans que van donar suport a Ieltsin 
van rebre la corresponent gratificació —sobretot en el cas de la NTV de Gusinski—, 
en aquest cas també van rebre la resposta del poder, però no precisament en forma 
de gratificació.

A partir d’hàbils estratègies administratives i econòmiques (Íltxenko, 2008), 
l’Estat va saber privar de la seva influència en els mitjans els majors magnats dels 
mitjans audiovisuals —Borís Berezovski i Vladímir Gusinski.2 Així acabava la cursa 
dels oligarques propers a la família de Ieltsin pel control dels mitjans de comuni
cació. Si el 1996 van saber apostar per qui acabaria sent el guanyador de les 
eleccions, el 2000 van errar el tret (sobretot en el cas de Gusinski, que va apostar 
per donar suport a l’alcalde de Moscou, Lujkov). Gusinski va perdre NTV, NTV+  
i TNT; Berezovski, ORT i TV-6; mentre que únicament l’alcalde de Moscou va saber 
conservar el seu grup mediàtic. D’altra banda, tal com destaca Castells (2009), 
l’únic oligarca que va sobreviure a la purga de Putin va ser Vladímir Potanin, que es 
va centrar en l’entreteniment i va vendre a companyies properes al president rus els 
mitjans que haurien pogut portar-lo pel mateix camí que Gusinski i Berezovski. Va 
ser, en opinió de Castells (2009), el moment decisiu de la batalla pel control dels 
mitjans després de l’elecció de Putin.

Aquest fet va representar el final del model televisiu de la dècada dels noranta. 
A partir d’aquest moment la televisió, de la mateixa manera que en l’època soviè-
tica, es va transformar en l’altaveu del Govern. Per Iúrovski (Kuznetsov, 2005), el 
començament del nou segle va portar a una nova tendència en les relacions entre 

Revista de Recerca.indd   54 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
55

el poder i la televisió. Si fins aleshores s’havia activat un procés de desestatalització, 
privatització, televisió privada, reforçament de les posicions del sector privat, ara 
tot anava en el sentit contrari. El govern de Vladímir Putin va sentir el perill d’haver 
deixat de banda el canal més influent. S’havia posat punt final a l’era de Berezovski  
i el primer canal va tornar al control de l’Estat. I també NTV va passar a ser contro-
lat per l’Estat a través d’un dels seus principals accionistes, Gazprom.

Anna Katxkàeva situa el final del model televisiu de la dècada dels noranta  
precisament en el moment en què Gazprom va comprar NTV i Gusinski va des- 
aparèixer del sector dels mitjans de comunicació: «podem considerar el canvi de 
propietaris de NTV a la primavera de 2001 com el final definitiu de la dècada revo-
lucionària i explosiva de desenvolupament de la indústria de la televisió a Rússia» 
(Zassoursky, 2005: 41). Media-Most, l’imperi mediàtic de Gusinski, havia estat 
pressionat i assetjat des del moment en què havia apostat per Iuri Lujkov per a 
president de Rússia, desafiant l’Administració del Govern. Tot i que la principal 
argumentació per fer fora Gusinski va ser la crisi econòmica per què passava l’em-
presa —fet que no es posa en dubte—, la seva defenestració va tenir motivacions 
purament polítiques. L’oligarca va acabar signant un acord de venda del seu grup 
per 300 milions de dòlars a Gazprom, a canvi de no ser perseguit judicialment 
(Zassoursky, 2004).

En conseqüència, a la primavera de 2001 els dos grans magnats dels mitjans de 
comunicació que havien dominat el panorama mediàtic durant la dècada dels no-
ranta havien desaparegut d’escena. La sortida de Gusinski de NTV i la transforma-
ció posterior de la cadena va fer que ja no es pogués parlar d’oposició ni de llibertat 
d’expressió.3 L’Estat tornava a tenir el control ideològic i els mitjans van establir una 
relació definitiva de connivència amb el poder que es caracteritza per l’absència de 
crítica i d’esperit constructiu.

Per tal de posar de manifest el grau de credibilitat que havia aconseguit NTV al 
llarg de la seva història i el desacord que va provocar entre l’audiència russa la in-
tervenció del canal, n’hi ha prou amb les dades publicades per l’Institut Levada  
el 9 d’abril de 2001. Un 38 % dels enquestats manifestava preferir els informatius 
de NTV, mentre que els d’ORT i RTR només eren preferits pel 15 % i el 10 %, res-
pectivament, dels espectadors. A la pregunta sobre la mesura en què confiaven en 
els programes informatius i d’anàlisi dels canals ORT, RTR i NTV, el canal amb l’índex 
de confiança més alt tornava a ser NTV, amb el 73 %, per davant d’ORT (62 %) i 
RTR (65 %). La perplexitat (23 %), la indignació (20 %) i la inquietud (15 %) eren els 
sentiments que, majoritàriament, va provocar la intervenció de NTV, i la majoria de 
l’audiència russa (39 %) considerava que els programes del canal empitjorarien 
amb la nova direcció, enfront del 5 % dels espectadors que consideraven que mi-
llorarien. Finalment, un 43 % dels espectadors relacionaven la intervenció amb 
l’ofensiva governamental de retallar la llibertat d’expressió, mentre que un 41 % 
creia que no hi tenia res a veure i que el Govern no pretenia limitar els mitjans de 
comunicació.

Revista de Recerca.indd   55 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
56

El debat del paper de l’Estat en el sector televisiu

Si, per una banda, s’observa el reforçament del paper de l’Estat en el sector dels 
mitjans de comunicació de massa, per l’altra, el discurs dels seus representants 
expressen tot el contrari, com és el cas de Mikhaïl Lesin, que en una conferència 
amb centenars de directors de companyies de comunicació afirmava el desig de 
limitar la presència de l’Estat en el mercat audiovisual, que s’havia de reduir a «un 
diari, una agència d’informació, un canal de televisió i un de ràdio».4

Tanmateix, les campanyes de les eleccions parlamentàries i presidencials de 2003 
i 2004 van tornar a demostrar la posició incondicional a favor de la línia presiden-
cial dels canals estatals, que van dedicar gairebé la meitat del temps dels informa-
tius a parlar del president i de l’activitat del Govern federal i l’espai reservat a 
l’oposició —excepte en el cas del PCFR (Partit Comunista de la Federació Russa)— 
va ser, gairebé, residual.5 Els buròcrates es converteixen en la nova elit i ensenyen 
al país la necessitat d’intervenir en el procés informatiu basant-se en la desconfian-
ça amb els mitjans comercials i deslleials. En aquest sentit, l’única opció de super-
vivència d’un canal de televisió és la renúncia a qualsevol oposició política i la gran 
majoria es dediquen a oferir una programació basada en l’entreteniment que els 
asseguri la no-ingerència per part de l’Estat, tal com havia fet Potanin. Així, doncs, 
a principis del segle xxi el sector de la televisió queda dividit entre els propagandis-
tes que donen suport al Govern i els canals d’entreteniment.

Finalment, cal afegir que un dels trets que caracteritzen la televisió en l’època 
de Putin és el retorn, no de la censura, que està prohibida a la Constitució —el 
Kremlin sempre ha insistit en la impossibilitat d’un retorn a l’època del Glavlit, 
l’aparell censor soviètic—, sinó a l’autocensura, que ja en temps de l’URSS era  
la primera i més invisible forma de repressió de la llibertat d’opinió. Com obser- 
va Katxkàeva, «l’època de Putin i la seva relació amb la premsa queda expressada 
amb la següent frase del president: “la premsa ha de saber quin és el seu lloc”» 
(Zassoursky, 2005: 42). El control sobre els mitjans ha estat, a partir d’aleshores, 
extraordinari. Un dels principals culpables d’aquesta política ha estat Lesin, ministre 
de Premsa i propietari de l’agència de publicitat Video International, que té drets 
exclusius de publicitat a ORT, RTR i NTV des de 2001 i que controla més del 70 % 
de la publicitat en televisió (Zassoursky, 2004).

Estabilització del mercat televisiu i nous actors. 
El panorama televisiu a finals de la primera dècada 	
del segle xxi

Durant els anys posteriors a l’elecció de Vladímir Putin com a president de Rússia, 
el sector de la televisió s’ha anat estabilitzant. ORT, tot i que no varia la seva condi-

Revista de Recerca.indd   56 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
57

ció de canal semipúblic o pseudopúblic, es converteix, de fet, en el Primer Canal 
(Pervi Kanal), els canals de VGTRK entren en el mercat publicitari i només hi ha una 
veritable disputa per TV-6, el sisè canal de la televisió russa. Poc abans del concurs 
del sisè canal el ministre de Premsa, Mikhaïl Lesin, en una entrevista a Ràdio Svoboda, 
reconeixia, aquest cop sí, que els mitjans de comunicació privats s’havien anat de-
bilitant en els darrers anys. El poder s’havia rearmat, però, a la vegada, proclamava 
les seves intencions de sortir del mercat dels mitjans i reclamava una verdadera te-
levisió pública, a l’estil occidental. Tanmateix, els intents de crear aquesta televisió 
no han tingut mai el suport majoritari a la Duma, sobretot perquè no interessen 
l’Estat-monopoli.

Durant aquesta darrera dècada, VGTRK —a mans de l’Estat rus i que inclou els 
centres regionals i les companyies que treballen per a aquests centres— ha tingut 
un paper cada cop més rellevant dins el sector televisiu. A més, entre Pervi Kanal, 
Rossia (actualment Rossia 1) i NTV sumen més del 60 % de l’audiència total de  
la televisió russa, i si s’hi sumen les audiències de Kultura (actualment Rossia K), la 
resta de companyies propietat de Gazprom-Media (TNT) o les de propietat munici-
pal (TV-Tsentr), aquesta xifra arriba a gairebé el 80 % del total de l’audiència. La 
resta són companyies dedicades a l’entreteniment. En conseqüència, la televisió 
controlada per l’Estat no té, actualment, cap tipus de competència, i encara molt 
menys en el camp informatiu.

Els nous oligarques. Natsionalnaia Media Gruppa

Un dels trets més destacables dels dos mandats presidencials de Vladímir Putin va 
ser la seva política de control dels mitjans de comunicació i la seva ajuda decidida 
perquè l’oligarquia que li era afí aconseguís, per diferents mitjans, la propietat dels 
principals canals de televisió. En l’article de Borís Nemtsov i Vladímir Mílov «Putin i 
Gazprom», es posa de manifest com la companyia gasística Gazprom va esdevenir 
una de les peces clau en l’estratègia de Putin de recuperació del control dels mit-
jans de comunicació a Rússia. El primer objectiu de Putin, tan bon punt va guanyar 
les eleccions l’any 2000, era el control absolut de l’empresa gasística, un control 
que li permetés la influència en altres sectors de l’economia russa. Putin va destitu-
ir Víktor Chernomirdin del càrrec de president del Consell de Direcció, i el va subs-
tituir pel seu amic Dmitri Medvédev. Poc després, Aleksei Miller, també amic de 
Putin, va ser nombrat nou director de la companyia. Aquest va ser el començament 
d’un procés que ha portat a més d’una desena d’amics de Vladímir Putin als prin-
cipals càrrecs de responsabilitat del gegant gasístic.

Una de les seves filials, Gazprom-Media, va esdevenir la peça clau en la confi-
guració del sector televisiu i mediàtic a la Rússia sorgida després de les eleccions  
del 2000. Gazprom-Media va ser l’encarregada de gestionar els mitjans adquirits a 
Gusinski. Posteriorment, les accions de Gazprom-Media van anar canviant de pro-

Revista de Recerca.indd   57 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
58

pietari dins la mateixa companyia, fins que l’any 2005 van acabar a Gazfond, filial 
del banc Rossia, el propietari del qual és Yuri Kovalchuk, amic personal de Putin. 
L’operació de compra de Kovalchuk va resultar especialment profitosa per l’oligar-
ca. Si Gazprom havia cedit NTV i TNT a Gazprombank per 166 milions de dòlars i, 
posteriorment, la propietat va passar a Rossia, l’aleshores viceprimer ministre Dmitri 
Medvédev va declarar que els actius de Gazprom-Media valien 7.500 milions de 
dòlars.

El banc Rossia, a part de Gazprom-Media, és actualment propietari de les cade-
nes de televisió REN TV i Peterburg - Piati Kanal, a part del diari més llegit a Rússia, 
Komsomolskaya Pravda, i de desenes de companyies de ràdio i televisió de cap a 
cap de la geografia russa. En l’article de Novaia Gazeta del 7 de febrer 
de 2008, de Nemtsov i Mílov, s’explica detalladament aquest procés de compra de 
Gazprom-Media per part del banc de Kovalchuk, i es destaca el fet que Gazprom 
havia entregat la seva filial als amics del president Putin desenes de vegades més 
barata que el seu valor real.

La TDT russa

Pel que fa al model d’expansió de la tecnologia TDT a Rússia, la troika formada per 
Pervi, Rossia i NTV conserven els privilegis i estaran en el primer múltiplex gratuït 
rus, que serà accessible a gairebé tota la població l’any 2011. En una reunió del 
Govern rus per tractar el desenvolupament de les emissions de televisió i ràdio, que 
va tenir lloc el 16 de desembre de 2008, es va aprovar el document «El desenvo- 
lupament de les emissions de televisió i ràdio en la Federació Russa entre els  
anys 2009 i 2015». En aquest document es plantejava la creació de nous sistemes 
de satèl·lit i un pressupost per a la xarxa terrestre de transmissió del primer múlti-
plex, en el qual entraven els canals Pervi, Rossia, NTV i altres canals de les mateixes 
companyies, totes elles controlades per l’Estat rus o per empreses i oligarques pro-
pers al Govern.

Conclusions

La desaparició del monopoli informatiu i mediàtic soviètic, la privatització i la libe-
ralització dels mercats han tingut com a conseqüència l’emergència d’una oligar-
quia que aconsegueix de seguida una hegemonia en els mitjans de comunicació i 
que els aprofita per influir en l’opinió pública i treure rendiments polítics. El naixe-
ment de NTV, la televisió de Gusinski, que es presenta com una seriosa amenaça 
per al govern de Ieltsin i que acaba tenint un paper de gran importància en el final 
de la primera guerra de Txetxènia, només exerceix com a televisió independent fins 

Revista de Recerca.indd   58 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
59

al final del mandat de Ieltsin, si no tenim en compte les eleccions de 1996. L’arriba-
da a la presidència de Putin ve acompanyada d’una recentralització i un reforça-
ment dels actius mediàtics estatals i d’una política agressiva contra els oligarques 
opositors. Una nova oligarquia, afí a Putin, s’apodera dels principals mitjans oposi-
tors (ORT i NTV) i a finals de la primera dècada del segle xxi els grans mitjans de 
comunicació i les principals televisions són controlades per l’Estat rus (Rossia) o bé 
per oligarques propers a Vladímir Putin i Dmitri Medvédev —Abramóvitx (Pervi 
Kanal) i Kovalchuk (NTV). Aquest procés ha portat a una concentració extrema dels 
principals mitjans en mans d’empreses amb afinitats evidents amb el govern de 
Putin i Medvédev i té conseqüències de gran importància en els processos electo-
rals a Rússia. Castells (2009) apunta en aquest sentit que un estudi del Center for 
Journalism in Extreme Situation sobre la cobertura de la campanya presidencial a la 
televisió va posar de manifest que la majoria de canals, tant els públics com els 
privats, van dedicar gairebé tot el temps a Putin i Medvédev i que, a més, gairebé 
sempre eren tractats de forma positiva. D’altra banda, els principals opositors polí-
tics de Putin i Medvédev tenen una presència pràcticament anecdòtica en aquests 
mitjans. En definitiva, els vint anys de democràcia i liberalització dels mercats  
a Rússia no han servit per configurar un sector televisiu plural i la situació és,  
l’any 2010, més propera a la de la Rússia soviètica prèvia a la perestroika que no 
pas a la de la Rússia de principis de la dècada dels noranta. En aquest sentit, Rússia 
és cada cop més lluny d’establir un ordre en el sector de la televisió comparable al 
de les democràcies occidentals. Per tant, el consens de què parlava Gramsci queda 
garantit, en l’actual societat russa, pel control mediàtic resultant de les lluites per 
l’hegemonia que van tenir lloc, sobretot, durant la dècada dels noranta i que han 
permès als grups afins als governs de Rússia guanyar la guerra de posició en el 
sector de la televisió. I tal com afirmava Gramsci respecte a la política (Lester, 1995), 
i que pot ser aplicable també en el camp de la televisió, una vegada la guerra de 
posició s’ha guanyat, s’ha guanyat definitivament. 

Revista de Recerca.indd   59 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
60

Notes

[1 Els socis fundadors d’ORT van ser, pel que fa a les entitats estatals, el Comitè de la Propietat de l’Estat (36 %), 

l’empresa estatal Centre Tècnic de Televisió (3 %), la Companyia Estatal de Ràdio i Televisió de Rússia, Ostànkino (9 %), 

ITAR-TASS (3 %). El 49 % restant es va repartir entre les companyies Associació de Companyies de Televisió Inde- 

pendent (3 %), Logovaz (8 %), Fundació Nacional per al Foment de l’Esport (2 %), Menatep Bank (5 %), Natsionalny 

Kredit Bank (5 %), banc Stolitxni (5 %), RAO Gazprom (3 %), Alfa-Bank (5 %), Obedinenny Bank (8 %) i Mikrodin (5 %) 

(Zassoursky, 2004: 199).

[2 Les accions de Berezovski van ser comprades per Roman A. Abramóvitx a començament de l’any 2001 a un preu 

tres vegades inferior al real, i el hòlding mediàtic de Gusinski va passar a mans de Gazprom el mes de març del ma-

teix any, fet que va provocar una protesta enèrgica en el sector dels periodistes professionals i un creixement de les 

crítiques radicals al comportament del Govern.

[3 Després de patir una esgotadora persecució pública i judicial, l’estiu de 2002 Vladímir Gusinski ven totes les seves 

accions a Gazprom-Media, que, a partir d’aleshores, controla gairebé una trentena de companyies, entre les quals 

NTV, NTV+, Ekho Moskví i TNT (Ferri, 2008).

[4 En aquest mateix sentit va pendre posició el ja primer ministre de la Federació Russa, Vladímir Putin, a principis 

d’octubre de 2008, quan va declarar en una reunió davant professors i alumnes de la Universitat d’Humanitats de 

Sant Petersburg que «l’Estat no pot exercir de nou la direcció dels mitjans de comunicació de massa» i que «si als 

funcionaris se’ls donés aquesta responsabilitat, no sabrien què fer-ne» (Ros Business Consulting, http://top.rbc.ru/

politics/07/10/2008/251026.shtml, 7 octubre 2008).

[5 Aquest suport no només el reben dels canals estatals, sinó també de la resta de canals d’abast federal, NTV, TVTs 

i REN TV. Aquesta campanya massiva, en què els líders del progovernamental Edínaia Rossia apareixien constant-

ment en actes públics, va tenir un enorme efecte entre l’audiència, fins al punt que en una enquesta sobre quin 

havia estat el millor partit en els debats televisius, el 12 % dels que la van respondre van afirmar que havia estat 

Edínaia Rossia, quan ni tan sols hi havia participat.

Bibliografia

Buci-Glucksmann, Christine (1976). Gramsci: el estado y la revolución. Barcelona: Anagrama.

Castells, Manuel (2001). La nueva revolución rusa. Madrid: Sistema.

—	 (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.

Fernández Buey, Francisco (2001). Leyendo a Gramsci. Barcelona: El Viejo Topo.

Ferri, Llibert (2008). L’esclat de l’est. Vic: EUMO: Universitat de Vic.

Gifreu, Josep (1996). Estructura general de la comunicació pública. Barcelona: Pòrtic.

Gruppi, Luciano (1978). El concepto de hegemonía en Gramsci. Mèxic: Ediciones de Cultura Popular.

Íltxenko, S. N. (2008). Otétxestvennoe televeixànie postsovétskogo perioda: istória, problemi, perspectivi («La televisió 

nacional del període postsoviètic: història, problemes i perspectives»). Sant Petersburg: Universitat Estatal de 

Sant Petersburg.

Institut Levada (2001). Nota de premsa, núm. 13 (9 abril 2001) [en línia]. <http://www.levada.ru/press/2001040900.

html> [Consulta: 23 juny 2010].

Kuznetsov, G.; Tsvik, V.; Iúrovski, A. (2005). Televiziónnaia jurnalístika («Periodisme televisiu»). Moscou: Universitat de 

Moscou.

Lester, Jeremy (1995). Modern tsars and princes: The struggle for hegemony in Russia. Londres: Verso.

Mickiewicz, Ellen (1999). Changing channels: Television and the struggle for power in Russia. EUA: Duke University 

Press.

Muràtov, S. A. (2000). TV: evoliútsia neterpímosti («TV: l’evolució de la intolerància»). Moscou: [s. n.].

Nemtsov, B.; Mílov, V. (2008a). «Putin i “Gazprom”» [en rus] [en línia]. <http://www.nemtsov.ru/?id=705498> [Con-

sulta: 23 juny 2010].

Revista de Recerca.indd   60 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
61

Nemtsov, B.; Mílov, V. (2008b). «Putin. Itogi» («Putin. Resultats»). Novaia Gazeta [en línia], núm. 9 (7 febrer). <http://

www.novayagazeta.ru/data/2008/09/20.html> [Consulta: 23 juny 2010].

Saifulin, M. (ed.) (1972). Lenin about the press. Praga: International Organization of Journalists.

Tsvik, V. L. (2008). Televiziónnaia Slújba Nóvostei («Servei de notícies de televisió»). Moscou: Unity.

Zassoursky, Ivan (2004). Media and power in post-Soviet Russia. Armonk, N. Y.: M. E. Sharpe.

Zassoursky, Ivan [et al.] (2005). Teleradioefir: Istória i sovreménnost («Teleradiodifusió: Història i actualitat»). Moscou: 

Aspekt Press.

Revista de Recerca.indd   61 14/01/11   8:43


